2022 Chorvatskem tak trochu nečekaně i nadivoko 2.část
Tuto noc se v Senji o spánku moc mluvit nedalo .Extrémními poryvy větru Bora, nám zhasínaly celou noc topení, což jsem zažil poprvé. Musel jsem jej znovu zapalovat, jelikož venku padaly kroupy a přes noc bylo dost chladno. Z důvodu nevyspání jsme vstávali dost pozdě, jelikož jsme usnuli až k ránu, kdy vítr zeslábl. Respektive já a Manželka. Děti spaly celou noc jako zabité.
Probudili jsme se do krásného přímořského rána. Bylo okolo 10h. V klidu jsme se nasnídali a já šel obhlédnout škody. Naštěstí jsem nic nenašel. Párkrát nám ale v noci na karavan něco dopadlo s ohlušující ránou, tak jsem měl obavy. Provedl jsem i kontrolu topení, které přes noc zlobilo. Zda není někde ucpané pavučinou. Dále jsem vyčistil síto přívodu vzduchu do hořáku pod karavanem. Jak se ale ukázalo, uvedené problémy s hasínáním způsobovaly skutečně extrémní poryvy větru. Při opravě jsem pod karavanem zjistil, že se nám po cestě utrhnul držák nájezdové brzdové tyče. Pokračovat takto dál nebylo možné a tak mi bylo jasné, že toto budu muset opravit namístě svépomocí. Ale až odpoledne po procházce, na kterou jsme byli již nachystaní.
Baterie karavanu se nám i pod stromy stihla zcela dobít, takže energie bylo dost. Horší to bylo s vodou. Nepočítal jsem se stáním na delší dobu mimo kemp. Pouze jednu noc u Trakoščanu. Vzal jsem nám pouze 10l, že doplním v kempu. Nyní to byla nečekaně již druhá noc nadivoko a bylo víc než jasné, že tu budeme ještě další noc. Před 2 lety dodělávaná 50l odpadní nádrž nám umožňuje využívat vodu na jakémkoliv místě i mimo kemp. Hodí se právě ve městech a na veřejných prostranstvích. Nakonec jsem vodu doplnil do kanystru u ,,místních,,. Nádobí na přejezdech většinou nemyjeme. Dáváme ho do lavóru pod sedačku a řešíme to až v kempu. Další největší žrout vody sprcha zatím nebyla při těchto venkovních teplotách nutná, ale i tak s dalšími 10l vody bylo nutné zprvu šetřit. Samozřejmě nejsme někde v divočině. Stačí se zeptat a není problém u kohokoli z místních doplnit.
Vyrazili na procházku ke zdejší dominantě, pevnosti Nehaj Fortress a prohlídce městečka.
Z místa, kde jsme nocovali to nebylo daleko. Cesta procházela kolem menšího říčního koryta protínající městečko a posléze podél silnice. Kousek od pevnosti se děti ,,zasekli,, na zánovním dětské hřišti, takže je byl problém dostat pryč :-) . Opět nezklamaly mapy.cz, které nemají konkurenci co se týče turistického podkladu.
Plán byl dorazit k pevnosti. Byla sice zavřená, jako většina místních restaurací ve městě, ale to nám nevadilo. Vyhledáváme spíš přírodní krásy a venkovní prostředí než interiéry.
Pevnost byla nádherná. Umocňovalo to i její umístění nad městem, odkud byl kouzelný výhled na všechny strany. Náš karavan, městečko, moře, vše bylo jak na dlani.



Od pevnosti jsme pokračovali přímo do centra městečka z druhé strany. Překvapilo nás, že valná většina restaurací a služeb byla mimo provoz. Centrální náměstíčko ale bylo v provozu a tak jsme si zašli na oběd do restaurace. Tak nějak klasicky jsem objednal pizzu s mořskými plody, pizzu tří sýrů pro děti a jako bonus smažené chobotnice s hranolkami. Příjemnou procházku podél moře umocňovala stoupající teplota téměř letního charakteru. Navíc bez davů turistů.


Na jedné z laviček u přímořského mola jsme strávili více jak 1h. Bylo příjemné se vyhřívat na tomto jarním sluníčku a sledovat tu pohodu mimosezónního Chorvatska. Cestou zpět ke karavanu jsme si ještě prohlédli centrum a zabloudili do některých z mnoha starodávných úzkých uliček, tolik typických pro tyto místa.
Lucka se dala do vaření a mně čekala oprava brzdové tyče. Trvalo mi to cca 2h než jsem vymyslel, jak gumový držák opravím. Posunul jsem gumový úchyt a pomocí šroubů a lepidla, jsem vše spojil a nastavil na požadovanou pozici. Bylo tak jasné, že dnes už jet nemůžeme. Potřeboval jsem lepidlo nechat zaschnout. Bylo již pozdní odpoledne a tak jsme v Senji strávili další noc. Tentokrát už poklidnou.
S ranním probuzením na mě přicházela nervozita, abychom nedostalo pokutu za další noc nadivoko. Přece jenom jsem se na policii domlouval na jedné noci. Nechtělo se mi však předchozí den spěchat, když už jsme po předchozí větrné noci dlouho spali. Tak jsme se v klidu nasnídali, poschovávali všechny věci v karavanu na svá místa a vyrazili směr Starigrad Paklenica. Na okraji Senji jsem ještě vyložil děti s Luckou na dětském hřišti, kde jsme se už stavovali předchozí den, když jsme šli k pevnosti. Bylo okolo 10h. Nechtěl jsem spěchat, přece jenom nás čekal né úplně krátký přejezd. U Čerpací stanice naproti jsem dobral naftu a čekal na rodinu až dorazí. Výhoda Chorvatska je, že pohonné hmoty stojí všude stejně. Ve městech i na dálnicích. Stejně jako ve Slovinsku. Opravovaný držák brzdové tyče vypadal, že je v pořádku. Vše nasvědčovalo tomu, že se oprava zdařila.
Cesta D8 se z valné části klikatí po pobřeží. Sice průměrná rychlost je velmi nízká, ale pobřežní magistrálu stojí za to si projet. Už jsme zde párkrát jeli a já se na zdejší cestu vždy moc těším. Na ty výhledy, přímořská městečka, hory. Stojí to za to pokud se nespěchá. Na dálnici to tak zajímavé není.
Asi v polovině přejezdu jsme ještě zastavili na svačinu a protáhnout se na jednom z mnoha odpočívadel podél cesty. V tomto jarním čase je výhoda, že silnice je téměř bez provozu a není problém si počkat na místo s hezkým výhledem.
Okolo 13h jsme zdárně dorazili do Bluesun camp Paklenica. Předem jsem nevolal, nechtěl jsem kemp rezervovat pro případ, že by se nám zde nelíbilo. Nebylo to však nutné, jelikož paní na recepci vypadala, že nás ráda vidí. Nedivým se, bylo zde celkem asi 10 karavanů a pár obsazených bungalovů. Na to, jak je kemp veliký jsme si připadali, že jsme zde skoro sami. Vybrali jsme místo téměř u moře. Cena přes ACSI kartu stála okolo 22EUR/noc včetně všech poplatků i s elektrikou. Pokud jedete před sezónou (karta platí pouze mimo hlavní sezónu), vyplatí se kartu předem zakoupit. Cenové rozdíly jsou někdy i více než 50%. Většina kempů v ČR je touto dobou paradoxe dražší. Nějak se s těmi výrazně zvyšujícími cenami u nás, v posledních dvou letech, ,,roztrhl pytel,, , ale to je tak na další článek.